14 Ocak 2007

Babil

Filmi izledim. Ne anlatıyor?

Medeniyet; Ne Meksika'da ne Fas'ta, sadece Amerika'da.

Müslümanlar;

Geri kalmışlardır. Suları bile içilmez.
İnsan hakları yoktur. Polis, kadın erkek çocuk demeden, vurur, kelepçeler, döver.
Ensest ilişki söz konusudur.
Çok evlilik yaygındır.

Peki, doğru mu? Tamamen yanlış değil ancak yaklaşımları yanlış.

Müslümanlar olarak kesinlikle şunu yapmamız gerekiyor; dönüp kendimize bir bakalım lütfen. Gerçekten İslamiyeti hakkı ile yaşıyor muyuz? Şu halimizin sebebi nedir? Neden her olumsuzluğun arkasında Amerika'yı ya da İsrail'i arıyoruz? Yoksa kolay olanı mı seçiyoruz biz?

Yusuf İslam'ın şu sözünü hatırlıyorum; "eğer İslamiyeti tanımadan önce müslümanları tanımış olsaydım şu an hidayete ermiş olmazdım" diyor. Ne garip?

19 yorum:

  1. Filmi izlemedim ama Amerika'nın film endüstrisinin neye hizmet ettiğini herkes biliyor.
    Medeniyeti ve İslamiyet'i Amerika'dan öğrenecek değiliz.
    Elbette eksikliklerimiz vardır,ama şu tamamen yanlış olmayan noktalar neymiş;açıklığa kavuştursaydınız keşke Ali Bey?
    Netice;bizi Amerika'dan öğrenmeyi ve onların nazarıyla bakmayı asla kabul etmiyorum şahsen.

    YanıtlaSil
  2. öncelikle şunu söylemem gerekir ki, şimdi ben burada müslümanların yaptıkları hataları dile getirsem bu hataların çok daha büyükleri amerkada ve avrupada yok mu diye sorulacaktır. ancak benim ifade etmye çalıştığım bizim dönüp kendimize bakmamız, onlara bakmamız değil. dolayısı ile bir kaç örnek saymamda sakınca olmaz;

    örneğin insan haklarının müslümanlar arasında islamiyetin emrettiği biçimde uygulandığını hiç birimiz ispatını bırakın iddia bile edemeyiz. polisin suçlu veya zanlılara yaklaşımı konusunda amerika ile kıyaslanabilsek de avrupa ile kıyaslanamayacağımız da bir çok gurbetçi vatandaşlarımız tarafından bilinir. ab uyum yasaları çıkana kadar bizdeki polis uygulamalarını anlatmaya hacet yoktur. o yasalara rağmen hala kısmen eski alışkanlıkları da devam etmektedir.

    filmin bir karesinde amerikalı çift fasta bir kır lokantasında ikram edilen buzu kullanmıyordu. evet, bunu onların göstermesi ağırıma gidiyor ama doğru değil mi? ben olsam ben de kullanmakta tereddüt ederim. temizlik imanın yarısıdır diyor yüce dinin peygamberi ama biz ne kadar dile getirmemeye çalışırsak çalışalım, gizlemeye çalışırsak çalışalım, temiz mi müslümanlar gerçekten? temizlik sadece abdestle oluyorsa evet, temiziz.

    bunları dile getirmek yazmak hiç de hoş şeyler değil ancak siz sordunuz ben de söyledim. kendimize dönüp bir bakalım dediğim de bunlardı işte.

    YanıtlaSil
  3. bu konu burada daha once de gundeme gelmisti ki hatirlamaktan memnun olmadim.

    boyle bir dunyada muslumanlar birbirini desteklemedigi surece baskalarini destekliyor olurlar. bunun alternatifi yok.

    yusuf islam hidayete erdiyse hakikaten, bunu ona Allah nasip etmistir. islam'la seref bulan odur, onun islam'a kattigi seref yoktur. dolayisiyla hidayete erdi diye muslumanlari kotulemeye hakki olmadigi gibi hidayete ermesiyle dahil oldugu bu cemaate karsi sorumluluk da ustlenmis sayilir.

    ben musluman bir restoranda amerika'da yiyip ictigimden cok daha rahat yer-icerim her seyi. besmele cekerim, en ufak bir tereddutum de olmaz.

    muslumanlarin eksiklikleri, hatalari, bati merkezli saldirilari hos gostermemeli, onlara olan siddetimizi kirmamali. kendimize bakmamiz onlarin bakis acilarinin carpikligini gormek, gostermek, bunun icin de bir seyler yapmak, en azindan tepki gostermek gucunu elimizden almamali.

    uc yildir amerika'dayim, kulturlerine, hayat tarzlarina, dunya goruslerine lanet ettigim anlar hic de az degil. ornek saydirmayin simdi bana.

    lutfen yapici olalim.

    dogu-bati iliskilerine dair, bakis acilari ve hayat tarzlarina dair yillar once yazilmis, benim bugun okumakta olup saskina dondugum muhammed esed'in "mekke'ye giden yol"unu okumayanlar okusun, okuyanlar bir daha okusun.

    YanıtlaSil
  4. öncelikle yorumunuzla telahuk-u efkara sebebiyet verdiğiniz için teşekkür ederim.

    aynı konuyu daha önce gündeme getirmişsem, demek ki bu konudan ciddi muzdaribim.

    müslümanların birbirlerini desteklemesi konusunda da hemfikiriz.

    yusuf islamı örnek vermiş olmam yusuf islamın islama şeref verdiğini düşünmemden değil. o adam da hidayete erdi diye müslümanları kötülemiyor. verdiğim örnekten bu mana çıkmaz. ben doğuştan müslüman biri olarak nasıl eleştiriyorsam onun da eleştirmeye hakkı vardır. verdiğim örneğinden de girdiği dine ve topluluğa karşı sorumluluklarını yerine getirmediği de anlaşılmamaktadır. varsa bildiğiniz örneği dile getirirsiniz bunu ayrıca konuşuruz. ancak şu anki konumuz o değil, onun söyledikleridir.

    yeme içme konusunda bir çok müslüman sizinle aynı fikri paylaşır. ben de arabistanın çölünde yediğim yemeği amerikadaki lüks restoranda yediğim yemekten daha rahat yerim. ancak bu şekilde olması bizim kendi pisliğimizi örtmemize engel olmamalı. neden eleştirmeyelim? "temizlik imanın yarısıdır" diyen bir dinin mensuplarıyız bizler. temiz olup olmadığımıza yabancılar karar vermesin, bizi konuşmasın onlar ama ortada da bir hakikat var ki ne yazık ki temiz değiliz. iki iki dört.

    kendi yorumumda da ifade ettiğim üzere batı merkezli saldırıları hoş göstermek bir yana bunları onlardan görmek zoruma, ağırıma gidiyor, rencide oluyorum. filmi izlerken yarıda bırakıp çıkmayı bile düşündüm. haddi zatında yazıyı kaleme alış nedenim onların bu tavırlarını hoş göstermek değil onların bu düşüncelerine karşı kavlen fiilen tepki gösterebilmeyi ama bunu yaparken de haklılığımızı ispat edebilmek için de dönüp kendimize bakabilmemiz gerektiğini, eksiğimizi gediğimizi tamir etmemiz gerektiğini ifade etmek içindi.

    siz içerden biz de dışardan lanet okumaya devam edelim.

    yapıcı da olalım.

    kitabımızı da okuyalım.

    ANCAK;

    lütfen kendimizi de la yüs'el sanmayalım. sorgulayalım, hatalarımızı düzeltelim.

    YanıtlaSil
  5. bana sanki "temizlik imanin yarisidir" kavramini sadece turk muslumanlar ciddiye aliyor gibi gelmeye basladi
    malesef oyle ornekler goruyoruz ki fiziksel anlamda musluman temizdir dememiz ne yazik ki mumkun degil
    ornekleri burada siralamam bir yarar saglamaz, ancak muhattablarina aktarinca tuhaf bir demogojiyle karsilasmamak elde degil, sanki musluman muslumani elestirmeyecekmis gibi bir tavir var nedense

    YanıtlaSil
  6. Filmi izlemedim. Bu bahsettiğiniz konulardan bahsettiğini bilmiyordum. Eğer öyleyse bizler için ne yazık.

    YanıtlaSil
  7. Sevgili Kardeşlerim

    Hepinizden Allah razı olsun
    Hak adına yapılan yapıcı eleştiri ve tenkidler inşallah müsbet etki yapar ve varsa yanlışlıkların düzelmesine sebep olur

    İslamın gelmesiyle Resulullah ve Kur'an vasıtasıyla Asrı sadette ve İslamın yaşandığı dönemlerde Aleme medeniyeti öğreten bir dinin mensupları olarak ne kadar övünsek azdır

    Mimsiz medeniyet sahibi olanlara gerçek medeniyeti öğretmek yine bizim vazifemiz olması gerekir

    Medeni ve uygar görünen Avrupa ile Amerika zalimlerine ve Asya münafıklarına karşı ne yapılmalı ve ne tedbirler almalıyız ki Müslümanları ve hatta tüm mazlum ve masum insanları bu canavarların tasallutundan muhafaza edilsin

    Tabi bu konuda ciltler dolusu konuşulacak ve yazılacak çok şeyler var konuşuluyor, tartışılıyor ve yazılıyor ve de yazılmış...
    Herşey aslında biliniyor
    Teşhiste belli tedavide belli...

    Kısaca şunu söylemek isterim
    "Kendi nefsini islah edemeyen başkasını islah edemez" sözünün doğruluğuna çok inanırım
    Kişisel yaşamda da bu böyle toplumsal ilişkilerde de böyle,
    Sosyal hayatta da böyle
    Hatta devlet yönetimlerin de bile bu böyledir
    Kendini düzeltemeyen başkasını da düzeltemez...

    Eğer biz doğru İslamiyeti ve İslamın doğrularını başta kendi nefsimizde yaşar,Kur'an ve Peygamberimizin ahlakıyla ahlaklanır örnek birer insan ve dolayısıyla toplum olabilirsek, sözde değil özde mümin olup halimizle ve etvarımızla müslümanlığımızı gösterebilirsek, dilimizle Kur'anı okurken davranış ve yaşantımızla O'nu neşredebilirsek inanın tüm insanlar koşarak İslama gelecektir

    Kendimize soralım
    Nazikane nezihane ve kavlileyn ile Hak ve Hakikatleri anlatabiliyor muyuz?
    Anlattıklarımıza ne kadar içten inanıp samimi yaşıyoruz?

    Lisanı halin lisanı kalden daha çok tesir ettiğini hiç unutmayalım ve ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz sözünü aklımızdan çıkarmayalım

    İşte burda iğne ve çuvaldız atasözünü de lütfen hatırlayalım

    Eleştirmekten ve eleştirilmekten çekinmeyelim
    Yapıcı tenkid dostumuzun omuzunda bulunan akrebi etkisiz hale getirmektir
    Yıkmak için değil yapmak için doğrularımızı hep söyleyelim
    Ama tenkidin kolay olduğunu da unutmayalım

    Hepimizin içi yanıyor aslında...

    Karanlığa söyleneceğimize acaba bir mum yakabiliyormuyuz

    Vazifemizi bireysel olarak toplımsal olarak ve dünyada yaşayan müslümanlar olarak ne kadar yapıyoruz

    Bizim vazifemiz doğru olarak İslamı yaşayıp anlatmak ve hidayeti de Cenab-ı Haktan beklemektir
    Vazifemizi nekadar doğru yapıyoruz?
    Bu arada tahribin kolay ve yapmanın tamir etmenin çok zor ve sabır istediğini unutmayalım

    Allah yar ve yardımcımız olsun

    YanıtlaSil
  8. Öz Eleştiri
    Lise ve Üniversite yıllarında batı yaşamını ve kültürünü tenkid ederken onların yakın tarihlerine kadar ve geçmişlerinde de tuvalet,temizlik ve banyo kültürlerinin olmadığını anlatırdık
    Buna karşın o dönemlerde yaşamış İslam devletlerinde temizlik ve hijyenin önemli olduğunu örnekler vererek anlatırdık
    Tarihi hamamlar bunların apaçık şahitleridir
    Batılı aylarca banyo yapmazken sudan öcü gibi kaçarken vücudunda oluşan kötü kokuları saklamak için parfüm sanayisini geliştirirken Müslümanlar ise suyu en güzel bir şekilde temizlikte hep kullanmış ve kendisine "Temizlik İmandandır" anlayışını şiar edinmiştir
    Avrupa ve amerikayı anlatan kendi çektikleri tarihi filmlerinde bunlar açıkça var ve zaten kendileri de saklamıyorlar

    Üniversite bitti yıl 1982 Mühendis olarak çalışmaya başladım
    Hayat sürprizlerle doludur derler ya çok sürpriz gördüm işte biri:
    Yer ve Bölge belirtmeyeceğim ama o dönemde çalıştığım yerin köylerinde maalesef tuvalet yoktu hatta ismi önemli değil bir ilçenin birçok evinde WC yoktu biz evlere tip proje dağıtıp fosseptik çukurlu bu projelerin evlerde yapılmasını zorunlu kıldık aksi halde Belediye ve Sağlık Ocağıyla birlikte ceza vereceğimizi söyledik te öyle yaptırdık
    İstenince ve analtılınca birçok şey zorda olsa yapılabilir
    Ankaradan iş münasebetiyle içinde bir bayanında olduğu bir grup misafir gelmişti
    Köye davet edildik davete mani olmak istedim ve misafirleri götürmek istemedim Neden?
    Çünkü ihtiyaç olsa evde WC yoktu.
    Ev sahibine sordum "yahu bu durum nasıl olacak"
    Abi dedi "araziye çıkarlar arazi geniş"
    Yahu dedim "ya kadın ne olacak"
    Abi dedi "ahır var ya o da oraya"
    Gel patlama Ya sabır
    Güler misin Ağlar mısın
    Düşeceğimiz mahcubiyeti düşünün nasıl izah edeceksin?
    Yemek süresince özellikle bayan misafir için çok dua ettim çok şükür tuvalet ihtiyaçları olmadı ama benim çektiğim sıkıntıyı bir ben bilirim birde Rabbim.
    Başka bir olay burada iş yapan Şantiyelerin tuvaletleri tıkandı
    Araştırıldı neden acaba
    Şantiyede bol su olmasına rağmen yöreden gelip çalışan işçiler temizliklerini halen taşla yapıyorlardı
    Sabun ve suya alıştırmak bayağı zaman aldı

    Temizlik konusunda birçok dini emir ve hadisi şerifler olmasına rağmen ve bu konuda rehberimiz Peygamberimiz olması gerekirken İslam alimlerinin ve mezhep imamlarının bu konuda görüş ve hassasiyetleri apaçık ortadayken neden böyleyiz veye böyle olduk
    Maalesef temizlik ve hijyen konusunda halen çok geriyiz ve yapılacak çok şeyler var
    Bunlar gerçek yaşadıklarım ve ortak acı ve dertlerimiz
    Daha anlatacak neler var neler...
    Burası Türkiye burada böyleyse başka yerler nasıldır acaba diye hep düşünmüş ve içimi paralamışım

    Neden bunu anlattım çünkü bu bizim eksiğimiz ve ayıbımız bunu kabul edelim ve herşeye rağmen moralimizi bozmadan çözüm için kafa yoralım çünkü biz böyle olmamalıyız ve olamayız
    Bu durum eşyanın tabiatına aykırı ve düzeltilmesi gerekir
    Daha bunun gibi yaşantımızda İslami olmayan ne örnekler var konu temizlik olunca sadece bunları anlattım
    Biz nerdeydik nereye geldik
    Batılı neredeydi nereye geldi
    Kusur kimde bizde
    Çare yine bizde
    Çözüm nerde İslamda
    İslamı doğru anlamada ve yaşamada

    Endülüs Emevi devletide bizimdi
    Medeniyeti Avrupanın göbeğine götürdü ve yaşattı
    İslam tarihinde nice örnekler var
    Biz şimdi ne yapıyoruz
    Tabir caizse Şeytana lanet okumaktan namaz kılmaya vakit bulamıyoruz
    Maalesef Tenbellik ve tenperverlik ortak hastalığımız olmuş

    Tüm müslümanlar olarak dinimizi doğru bilelim doğru yaşayalım
    Bizim olmayan kötü alışkanlıklar ve yanlış uygulamaladan vazgeçelim
    Gerçekten çok güzel ve tertemiz bir dinin mensubuyuz
    Muhtaç olanlara hatta herkese bu dinimizn güzelliklerini anlatalım
    İşimiz zor ama imkansız değil
    Allah yardımcımız olsun

    YanıtlaSil
  9. doğru anlaşılmaktan dolayı sevindim. umuyorum nelly de beni doğru anlamıştır (ki zaten cevap yazmamasından da bunu anlıyorum ben).

    aslında konu temizlik üzerine kilitlendiyse de benim tek anlatmak istediğim bu da değildi. insan hakları hususunda da islamı bihakkın yerine getiremediğimiz ne yazık ki bir başka gerçek. gerçi bahane bulacak olduktan sonra bulunur. içimize kin ve nefreti enjekte etmişler, nasıl o haklara riayet edelim ki? son örnek; saddamın idamı. bir insan suçlu olduğu için idam edilebilir de idam edilirken de idam edilene bir saygı gösterilir. bu tarihin en acımasız dönemlerinden beri umumi kabul görmüş bir gelenektir. adamı asarken adama lanet okumanın anlamı nedir? ilmiği ense yerine yandan bağlamanın anlamı nedir?

    hepinize yorumlarınızla sağladığınız fikir teatisinden dolayı, özellikle mehmet abiye üşenmeden yazdığı yorumlarından dolayı teşekkür ediyorum. hilal hanıma da hoşgeldiniz diyorum.

    YanıtlaSil
  10. mehmet bey'in yorumlarına katılıyorum.islamiyeti en iyi şeklde yaşayabilirsek her alanda mutluluğu yakalayacağız inşaallah

    YanıtlaSil
  11. filmi izledim ama birşey anlamadım ayrıca üzerinde düşünülecek kadar kayda değerde bulmadım

    YanıtlaSil
  12. sevgili anonim, sanıyorum bir şey anlamamış olmanızdan dolayı üzerinde düşünelecek kadar kayda değer bulamamışsınızdır filmi. ama ben bu filmin tam da benim dikkat çektiğim bu vasıflardından dolayı oscarda ödül alacağından da eminim.

    YanıtlaSil
  13. filmin farkli bir bakimdan elestirisi/yorumu da surada, belki ilginizi ceker:
    http://alaturka.blogspot.com/2007/01/babel.html

    filmi izleyip kendi fikrimi edinmek icin buyuk bir istah duydum lakin yakin zamanda mumkun gorunmedigi icin de uzuldum simdi.

    YanıtlaSil
  14. nelly, filmi seyrettiğinizde sizin fikrinizi de öğrenmek isterim doğrusu. verdiginiz linkteki yazıyı da okudum, teşekkürler.

    YanıtlaSil
  15. konusu insan olan filmleri seviyorum. bireyler uzerinden bizi toplumlara goturuyorlarsa daha da guzel. bikac hafta once izledigim bu film de bence boyle.

    ustte linkini verdigim yaziyi da, sizin yorumunuzu da bir daha okudum. kendi yorumum diger yazininkine yakin; bana gore tek tarafli bir amerikan bakisi ve ustunlugunun gosterilmesinden ziyade globalligi islemis.

    faslilar'in suyunu icmekten kacinan amerikali kadinin, sonra ayni kendinden-baskasini-dusunmeme zihniyetindeki batili grup tarafindan yarali halde birakilip gidilmesi manidardi. ben bu sahnelerde bu zihniyetin elestirildigini dusundum, 'muslumanlarin suyu bile icilmez'in savunulmasinin tam aksine.

    fas'taki olumsuz olaylari bir musluman olarak uzerime alinmam icin sebep goremiyorum.

    milyonlarca insani ilgilendiren gocmenlik yasasi meksikali kadinin draminda guzel islenmis. icki, ve gencligin globallesen kulturunun insanlari icine soktugu kaos da uzak dogulu kizin hayatinda gorulen. bana gore islami bakis acisiyla filmden cikarilacak sey budur: islam'in ongormedigi her seyin cokuntuye sebep olmasi. tabi islam'in neyi ongorup neyi gormedigini de muslumanlarin yasantisina bakarak degil, dinin esaslarini hakkiyla bilerek anlayabilecegiz. demek ki neymis, her sey filmlerden ogrenilmiyormus. olsun simdi siradaki filmimize bakalim ;)

    YanıtlaSil
  16. yorumunuz için teşekkür ederim.

    filmin asıl konusunun sizin de söylediğiniz gibi globalleşme olduğu konusunda bir itirazım zaten yok. fastaki bir silahın japonya ile alakalı çıkması da bunu açıkça gösterir örneklerden biri zaten.

    ancak amerikalılar hiç bir filmlerinde mesajlarını doğrudan filmin konusu haline getirip de sunmazlar seyriciye. şu ana kadar izlediğim hemen her filmlerinde mutlaka birilerine bir mesaj verme derdi vardır filmlerinde ve bu filmde de satır aralarına yerleştirdikleri benim yazımda ifade ettiğim mesajları vermişler. bunu sizin görememiş olmanız mümkün değil. oysa siz kendinden başkasını düşünmeme zihniyetinin bile mesaj olarak verilebildiğini düşünebilmişsiniz. bu mesaj da vardır elbet ama bu diğerlerini görmenize niçin engel olmuş anlayamadım.

    fastaki olumsuz olayları üzerinze alınmak istemeyişinizin de sebebi heralde her koyun kendi bacağından asılır diye düşünüyor olmanızdandır!!! daha bir hassasiyet bekliyordm oysa ben.

    filmi klasik bir film eleştirmeni gözüyle izlediğinizde sizin yorumunuz çıkar ortaya. bu da herkesin hoşuna gider...

    YanıtlaSil
  17. izlediklerimiz ve okuduklarimizda her zaman "neyi amaclamis" seklinde baskasinin gayesini cozmeye calismak yerine kendimizin "ne anladigimiza" bakarsak bu bizi edilgen seyirci/okur olmaktan cikarip etken yapar.

    bu filmden de ne anlamak istiyorsak onu anliyoruz gorunen o ki. ben muslumanlarin kotu gosterildigini --cunku kotu oldugunu!-- anlamak istemiyorum; uzerime alinmadim demem de bu sebeptendi. varsa hatalari duzelmelidir, evet, ama bu hatalar tum muslumanlara mal edilmemelidir. burada iki olumsuz ornek gosterildi diye vay muslumanlarin haline demem.

    bana sorarsaniz filmden muslumanlarin kotulendigini, amerikalilarin ovuldugunu anlamak istemek filmi tam bir amerikan bakis acisiyla degerlendirmektir, cunku ancak onlar her zaman kendilerini ustun, digerlerini asagi gormek isterler. filmin de zaten amerikan yapimi olmasi bunun amaclandigini dusunmenize sebep olmus olabilir, ama acikladigim gibi benim yorumum bu yonde degil.

    saygi duyuyoruz.

    YanıtlaSil
  18. yorumlarınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil