22 Mart 2006

Diyalog

Son yılların en çok tartışılan konusu diyalog. Peki nedir, ne anlamak gerekir diyalogdan? Hristiyanlarla ve Yahudilerle dost olmak mıdır, onlara Hak Dini mi anlatmaktır, yoksa "ne siz bize ne biz size karışmayalım" mı demektir? Daha da ötesi, bazılarının iddia ettikleri üzere çok farklı bir anlamı mı var diyalogun?

Kur'an-ı Kerim'de
Maide Suresi 51'de Cenab-ı Hak şöyle buyuruyor; "Ey inananlar! Yahudi ve hıristiyanları dost edinmeyin. Onlar birbirlerinin dostlarıdırlar. Sizden kim onları dost edinirse kuşkusuz o da onlardandır. Şüphesiz Allah zalimler topluluğunu doğruya iletmez." Fakat burada geçen "dost edinmeyin" sözcüğünün ayetteki ifadesi "veli"dir. Yani veli kelimesi Türkçemize bu şekilde çevrilmiştir. Oysa bugünkü yazsında Hüseyin Hatemi hocamız bu kelimenin manasını farklı anlamamız gerektiğini açıklamış.

Ayrıca bir diğer
ayette Yüce Allah "De ki: 'Ey kitap ehli! Bizimle sizin aranızda ortak bir söze gelin: Yalnız Allah’a ibadet edelim. Ona hiçbir şeyi ortak koşmayalım. Allah’ı bırakıp da kimimiz kimimizi ilah edinmesin.' Eğer onlar yine yüz çevirirlerse, deyin ki: 'Şahit olun, biz müslümanlarız." buyurmaktadır. Bu ayet ile yukarıdaki ayeti karşılaştırdığımızda ortaya çıkan sonuç nedir?

Biz elbette bu işin uzmanı, alimi değiliz. Müfessir de değiliz ki ayetleri izah edelim? Ancak bir fikir teatisi yapmak niyeti ile bugün bu konuyu ele aldım. Konu hakkında özellikle
Emir Can hocamızın fikirlerini de almak, öğrenmek isteriz. Telahuk-u efkardan barika-i hakikat tezahür eder.

23 yorum:

  1. konulari biz mi isliyoruz siz mi? neden kendi dusuncenizi yazmiyorsunuz, bir fikriniz olmadigi icin mi?

    YanıtlaSil
  2. silik seksek çizgisi;

    birincisi, fikrimin olmaması kadar tabii bir durum olamaz, fikrim olmadığı için ziyaretçilerime sormuş olabilirim, bu gayet normal.

    ikincisi, yazımı yüzeysel okumayanlar aslında benim hangi düşnceye katıldığımı da verdiğim referanslardan olsun, üslubumdan olsun anlayacaklardır.

    üçüncüsü konuyu işlemek demek sadece yorum yazmak demek değil, konuyu açmak da , fikir teatisine sunmak da konuyu işlemek filinin bir parçasıdır.

    son olarak, yazının amacını son cümlemde ifade etmiştim, yorumlar yazılırsa ben de daha açık bir şekilde kendi yorumumu da yazarım zaten. bana göre yazıda benim fikrim belirtilmiş olsa da...

    YanıtlaSil
  3. Öncelikle teveccüh göstermişsiniz,allah razı olsun.Diyalog nedir,nasıl ve niçin yapılmalıdır,amacı ne olmalıdır,sınırları var mıdır veya nelerdir?Şeklinde konuya bakılırsa neticeye de daha net ulaşabiliriz sanırım.Zaten siz de buna temel oluşturacak girişi burada yazmış,belirtmişsiniz.Diğer yorumcu arkadaş da neden öyle bir düşünceye sahip olmuş bilemem tabii?gerçi bir blogda da bu ve buna benzer konular ne kadar ele alınabilir,ne kadar yararlı olunabilir doğrusu kestirmek güç?Ancak yine de fırsat olursa inşallah ben de bu konuyla ilgili fikirlerimi yukarıda belirttiğim çerçeve kapsamında kendi bloğumda özetlemeye çalışırım.Tekrar Allah razı olsun..Burada yazmaya kalksam bir yorum için fazlaca uzun olur..

    YanıtlaSil
  4. benim demek istedigim de oydu; hem fikir sahibi oldugunuz anlasiliyor, hem de bunu acikca degil, ustu kapali belirtiyor, hatta belirtmiyor da baskalarinin fikirlerine gore kendi fikrinizi olusturacakmissiniz gibi yaziyorsunuz.
    her neyse, uslup meselesi sanirim bu. her yigidin ayri yogurt yiyisi, vs.

    YanıtlaSil
  5. emir can hocam teşekkürler. bekliyoruz.

    silik seksek çizgisi, sizin de dediğiniz gibi biraz üslup meselesi biraz da ortak akla göre hareket etme düşncesi. ancak benim görüşüm diyalogdan yana. bu konuda her hangi bir tereddütüm yok. yazıda aldığım ayetlerin birincisindeki dost edinmeyin cümleciği ile kasdedilenin diyaloga engel bir mana olmadığını düşünüyorum. zaten hüseyin hatemi hocanın yazısını da eklememin nedeni benim görüşümü desteklediği içindi.

    diyalogun ne olduğu, ne anlaşılması gerektiği hususundaki düşüncem ise hem diyalog kurulan insanlara lisanen ve fiilen hak dinin güzelliklerini anlatmak olduğu gibi hem de geçmişten bugüne çatışma halinde ve düşmanca tavırlar içindeki diyalogun muhataplarını medeni bir zeminde buluşturmaktır diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  6. peki. Allah halis niyetinizde sizi daim etsin diyeyim.

    YanıtlaSil
  7. Ali bey,
    Amma tembelsiniz, ortaya bir sey atiyorsunuz ondan sonra bizi calistiriyorsunuz, beynimizi yoruyorsunuz ;-)

    Bir sorun bakalim fikrimiz var mi yok mu? ;-P Habire fikir beyan edin diyorsunuz, fikrim yoksa neyi belirteyim?! ;-))

    YanıtlaSil
  8. Yorum yazsam mi yazmasam mi karar veremedim:) Asagi tukursem sakal, yukari tukursem biyik:) Fikir belirtsem bir dert, belirtmesem baska bir dert:P Napacagimi sasirdim:)

    YanıtlaSil
  9. tamam, bundan böyle bütün fikirleri ben söylerim, siz de fikirsiz yaşarsınız, olur mu? :) böylece beyniniz de yorulmayacağı gibi hem aşağıya hem yukarıya tükürebilirsiniz.

    YanıtlaSil
  10. bu yazının kendisi kadar yorumları da farklı. bizim kimseden çekineceğimiz yok isteyen gelip bizle konusabilir. inşallah bu yapılanlar hayırlara vesile olur.

    YanıtlaSil
  11. nihayet konuyla dogrudan alakali dise dokunur bir yorum yapildi, tesekkurler fatih. peki, senin dusuncene gore diyalogu kuran taraf ben olmayayim mi diyorsun? kimseden cekindigimiz yok diyerek kasdettigin bu mu fatih?

    YanıtlaSil
  12. aslında ben hal-i hazırdaki durumla degerlendirmeye calıştım. bişi yapılmış bizimde çekinecegimiz yok. madem çagırmışız onlarda gelmişler artık Allah hayr etsin diyelim. ama ben ehl-i kitap ile diyalogdan çekinmiyorum açıkcası...

    YanıtlaSil
  13. teşekkürler ryu. keşke siz de devam etseydiniz blogunuza, zevkle takip ediyordum.

    YanıtlaSil
  14. valla hangi cemaat ne söylemiş hangi hoca ne emretmiş beni ilgilendirmez ben tek klavuza bakarım benim önümde KURANI HAKİM var ve ondada ALLAH katında tek din İSLAM dır yazıyor gerisi beni ilgilendirmiyor

    ikincisi ise peygamber efendimiz yaşadığı dönemde ahir zaman ümmeti için bir takım öneriler ve uyarılar da bulunuyor bunu hepimiz biliyoruz kim peygamber efendimizin bu konuda bir uyarıda ve ya yönlendirmede bulunduğunu okudu bir yerde haşa peygamber efendimizden dahamı iyi biliyoruz ...

    Anarshi

    YanıtlaSil
  15. hayir hayir sayin Kahya,
    hic kiskirtmayin bosuna.
    Anarshi'nin sereflendirdigi
    ve ryu'nun begendigi
    bir blogun kapanmasina
    gonlum razi olamaz asla.

    en ustteki yorumum icin
    sizden ozur,
    Tanri'dan af dileyecegim.

    YanıtlaSil
  16. anarshi, düşünceniz iyi de, kimse zaten islam harici bir şeyler düşünmüyor, diyalogdan kasdedilen sizce bu mu yani? hepimiz aynı düşüncedeyiz. bu diyaloga gerek yok mu demek oluyor?

    silik seksek çizgisi, özür ve affı boşverin de bu konuda bir de siz fikir izhar edin lütfen.

    YanıtlaSil
  17. anonimus, sen Tanri misin? degilsen Ali Kahya misin? ozuru, affi senden mi diliyorum? sen izhar ettin mi fikrini?
    fikrimi Ali beye email'le bildirmis idim. sen de adini ve emailini verirsen bildiririm. kolay degil oyle.

    YanıtlaSil
  18. ssc (ryu, bu kısaltma için size teşekkür ederim), özür dileyeceğinizi iletmiş olmanız dahi sevindirici.

    YanıtlaSil
  19. islam harici bişi düşünmüyor derken??

    ben hepimiz aynı şeyi düşünüyoruz demedim bunlar sadece benim düşüncem kimsenin değil...

    isteyen istediği dinle diyalog kursun ama ben böyle düşünüyorum


    ya nasıl bir diyalog olacakki açıkcası bu diyalog terimini sıkça kullananlara soruyorum ama bana hiç tatmin edici cevaplar vermiyolar ayrıca biz islam alemi olarak daha kendimizi anlayamamışızki hepimiz biliriz şu cemaat bu cemaat şeklinde bölünmüşüz öyle şeyler oluyoki müslüman kardeşine sırf başka cemaatten olduğu için Allahın selamını vermiyor aynı şekilde kaçımız diğer cemaatin içine girip sohbetlerine katılıyoruz onlarla kardeşçe konuşuyoruz inanırmısınız bugün bir cemaat 9-10 kola bölünmüş durumda ve bu kollar bile birbiri ile rekabet içinde kaçımız 4 hak mezhepten 4 ününde kurallarını biliyor yine kaçımız şii ler kimdir necidir biliyoruz biz islam alemi olarak bir ümmet bilincine ulaşamamışken birbirimizi tanımıyorken gidip iseviler le musevilerle nasıl diyalog kurabiliriz ve neden diyalog onların kutsal kitaplarının tahrif edildiğini bile bile ve bize hala haçlı kinini beslediklerini bile bile benim anlayamadığım konu bu

    diğer nedeninni ve en önemlisinide zaten önceden yazmıştım


    Anarshi

    YanıtlaSil
  20. anarshi, "ümmetimin ihtilafında hayır vardır" hadisini hatırlattınız bana.

    kendi kendimizi tanımamamız bizim tebliğ vazifemizi engellemez, engellememeli.

    anonim yazan arkadaşın neyi kasdettiğini ben de tam anlayamadım. ancak ben diyalogdan anlaşılması gerkenin tebliğ olması gerektiği kanaatinde olduğumu daha önceki yorumlarda başka türlü de olsa ifade etmiştim.

    kaldı ki bu vazifeyi yapabilmek için 4 mezhebin dördünü de bilmek gerekmediği gibi, şiiler hakkında da bir bilgiye sahip olmak gerektiğini de düşünmüyorum. ayrıca önceki yorumunuzda yazdığınız "kuranı hakim var ve onda da allah katında tek dinin islam olduğu belirtilmiş" ifadesine hiç birimizin itirazı yok ve olamaz da zaten. sizin de diyalog taraftarları hakkında aksi düşüncede olduğunuzu da sanmıyorum.

    geç de olsa yazının daha ciddi ele alınmasından memnuniyet duydum. fikrilerinizi paylaştığınız için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  21. ben bu ihtilafta hayır olduğunu sanmıyorum en azından günümüzdeki ihtilafta

    nasıki bugün bir şii otobüsünün yakılıp içindeki şii kardeşlerimizin öldrüldüğü gibi (ki ben onları kardeşimiz olarak görüyorum)...bunun neresinde hayır var

    benim anlatmak istediğim bu sadece bir örnekti tabiki 4 mezhebi bilmemiz şart değil +

    yani şii ler hakkında bilgiye sahip olmamız tabiki gerekmiyor ama onlarda islam aleminin bir kolu ve bizim de onların yanında olması gerektiğini düşünüyorum yani hristiyanlar yerine onlarla diyalog kurmayı denedikmi...
    yanlış anlaşılmasın ben sadece şii leri örnek vermek istedim yani şii taraftarı ve iran hayranı değilim

    dediğiniz doğru ihtilafta hayır vardır ama bu iyilik tarafına neşrederse

    ben diyalog hususuna ideolojik bakmıyorum işte kimisi diyor şu hocaefendi şöyle buyurdu şu siyasi lider şöyle karşı çıktı falan

    bunlar tamamen benim düşüncem dedim ya sadece uygun olmadığını düşünüyorum ama bunu savunanlarada hiç bir zaman kin beslemem


    Anarshi

    YanıtlaSil
  22. diyalog konusunu bilahere hep beraber tekrar ve detaylı incelemeye almak istiyorum inşallah.

    YanıtlaSil